lauantai 17. syyskuuta 2011

Kielenoppijat lastentarhassa

Sara kehottaa kirjoittamaan ajatuksia siitä, miksi opettaa kielioppia - ja miten?

Kohderyhmänäni kielen opetuksessa tulevat olemaan lastentarhaikäiset S2-oppijat, joiden kielen kompetenssin taso saattaa vaihdella suurestikin. Pohjana suomen kielen opiskelulle ja erityisesti kieliopin hallinnalle on aina lapsen oma äidinkieli. Tälle pohjalle rakennetaan uuden kielen oppiminen. Näin suomen kielen ja sen kieliopin opettaminen on aina haaste, saattaahan lasten kieliperimä, kielellinen lahjakkuus, mahdolliset kielen erityisongelmat, Suomessa olo aika ja muut muuttuvat tekijät vaikuttaa suurestikin lasten kykyyn, motivaatioon ja mahdollisuuksiin oppia kieltämme.

Tavoitteena tulevalla urallani on tarjota S2-lapsille mahdollisuus oppia kieltämme. Näin he oppivat ilmaisemaan itseään. Kielen hallinta on nimittäin kaikissa kulttuureissa avain sosiaaliseen kanssakäymiseen, kommunikointiin ja vuorovaikutukseen, myös yhteiskuntaan integroitumisessa. Liekö tässä syy miksi opettaa suomen kieltä ja kielioppia.

Optimitilanteissa opetus tapahtuu leikinomaisesti kunkin lapsen luontaista kielitajua vahvistamalla. Kielitaidon kehittyessä myös kielenkäytön taito edistyy ja pikku hiljaa pääsemme kieliopin opettamiseen. Opetushetkissä kannattaa aikaa käyttää luoviin ja soveltaviin harjoituksiin. Ilmaisulliset ja toiminnalliset harjoitukset ovat tähän asti ainakin näyttäneet olevan motivoivimpia. Näin myös kieliopin opiskelusta saa hauskan ja kiinnostavan. Kyseessä on myös oikeastaan kielellä leikkiminen - ei oppimisen tarvitse olla synkkää tai liian vakavaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti